5 powodów, dla których warto zwiększyć pułap tlenowy

„Gdybyśmy mieli pigułkę zawierającą wszystkie korzyści płynące z ćwiczeń, byłby to najczęściej przepisywany lek na świecie” – powiedział Ronald M. Davis, były prezes Amerykańskiego Towarzystwa Medycznego.

Niewielu jest zwolenników teorii o szkodliwości aktywności fizycznej, ale zdrowe, zrównoważone podejście oznacza właściwe dawkowanie. Wyniki mają znaczenie. Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój profil aktywności i styl życia przekładają się na rzeczywiste korzyści zdrowotne, pułap tlenowy (VO2max) – wskaźnik wydolności sercowo-oddechowej (CRF) – jest idealnym źródłem informacji.

Jak ważny jest poziom sprawności? Tak, że w 2016 roku Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne opublikowało na ten temat oficjalne oświadczenie naukowe. Zalecono lekarzom rutynowy pomiar wydolności tlenowej i traktowanie jej jako istotnego parametru zdrowotnego, obok tradycyjnych kryteriów, takich jak temperatura ciała, ciśnienie tętnicze, tętno i częstość oddechów.

Maksymalny pułap tlenowy, jako odzwierciedlenie ogólnego stanu zdrowia organizmu, obejmuje zintegrowane funkcjonowanie wielu fizjologicznych układów. Ukazuje pracę serca, płuc, naczyń krwionośnych, mięśni i układu nerwowego.

"


Praca z biegaczami rekreacyjnymi pokazuje, że pięcioprocentowy wzrost VO2max przekłada się na mniej więcej pięciominutowe skrócenie czasu biegu na 10 km.


Oto 5 korzyści płynących ze wzrostu VO2max

1. Poczuj się lepiej i lżej. Ćwiczenia to dobrze znana metoda na odprężenie się po stresującym dniu, ale lepsza sprawność może nawet zapobiec kumulacji stresu fizjologicznego. Dane zawarte w bazie danych badawczych Firstbeat Lifestyle Assessment pokazują, że osoby bardziej aktywne fizycznie doświadczają mniej stresu fizjologicznego i są bardziej odporne na jego skutki. Wskazują również na wyraźny związek między regularną aktywnością ruchową a dobrym samopoczuciem.

2. Z łatwością pokonuj codzienne wyzwania. Wraz z poprawą sprawności codzienne życie stanie się łatwiejsze, wskutek czego poczujesz się bardziej energiczny. Nie ma znaczenia, czy wybierasz się na jogging, zakupy spożywcze, czy sprzątanie garażu. Każda aktywność fizyczna wymaga energii. Określony wydatek energetyczny na konkretne czynności można wyrazić w postaci tlenu potrzebnego do ich wykonania, a zatem jako procent VO2max. Ten procent wytrzymałości tlenowej jest istotny z punktu widzenia odczuwanego stopnia trudności danej aktywności i możliwości jej bezwysiłkowej realizacji.

Wejście po schodach to zazwyczaj wydatek VO2 na poziomie 16 ml/kg/min. Aby wejść po schodach, osoba o słabej sprawności, VO2max 28, pracuje na poziomie 57 proc. swojej całkowitej wydolności tlenowej. Tymczasem przy VO2max wynoszącym 35 te same schody można pokonać przy wykorzystaniu zaledwie 45 proc. możliwości.

3. Szybciej, wyżej, mocniej. Jako wskaźnik wydolności tlenowej, pułap tlenowy ma oczywiście wpływ na to, jak dobrze radzisz sobie w różnych sportach. Jest to szczególnie ważne w przypadku dyscyplin wytrzymałościowych, takich jak bieganie czy jazda na rowerze. Jednak sprawność aerobowa odgrywa również rolę w takich sportach, jak piłka nożna, koszykówka i inne prowadzące do zadyszki. Praca z biegaczami rekreacyjnymi pokazuje, że pięcioprocentowy wzrost wydolności tlenowej przekłada się na mniej więcej pięciominutowe skrócenie czasu biegu na 10 km.

4. Popraw swoje zdrowie. Twój poziom sprawności ma znaczący wpływ na podatność na choroby niezakaźne i ogólny stan zdrowia. Osoby sprawniejsze rzadziej zmagają się z zaburzeniami sercowo-naczyniowymi i chorobą wieńcową, rakiem jelita grubego i cukrzycą typu 2. Te ustalenia Amerykańskiego Kolegium Medycyny Sportowej wspierają dodatkowe badania, które ujawniły, że dziesięcioprocentowy wzrost maksymalnego pułapu tlenowego może obniżyć ryzyko zgonu z jakiejkolwiek przyczyny o 15 proc.

5. Cofnij zegar. Starzenie się jest nieuniknione, ale regularne ćwiczenia i aktywny tryb życia mogą uodpornić na wiele skutków tego procesu. To nie przypadek, że poprawiające sprawność aktywności minimalizują również utratę mięśni, wspomagają utrzymanie siły kości, a nawet zdrowia mózgu. W wielu badaniach powiązano również wyższe wartości VO2max z redukcją ryzyka wystąpienia zarówno demencji, jak i choroby Alzheimera. Okazuje się też, że nigdy nie jest za późno na odniesienie korzyści z regularnych ćwiczeń, nawet w przypadku osób nieaktywnych w przeszłości.

To tylko kilka z wielu korzyści płynących z poprawy VO2max. Dzięki innowacyjnym możliwościom analitycznym badania nuChapter możesz precyzyjnie zmierzyć aktualny poziom swojej wydolności krążeniowo-oddechowej i pomóc swoim kluczowym pracownikom poznać ich wyniki.

Regularny dostęp do tych danych zapewnia również silną motywację do wprowadzania trwałych zmian, przynoszących długoterminowe korzyści zdrowotne. Więcej o tym, jakie rezultaty możesz osiągnąć dzięki wdrożeniu diagnostyki stresu i regeneracji na poziomie organizacji, dowiesz się m.in. z tego studium przypadku.

Artykuł powstał na podstawie wpisu na Firstbeat.com.