Więcej energii dzięki mikroprzerwom

kobieta wyglądająca za okno

Niepokojące jest to, że wielu pracowników w ogóle nie regeneruje się w ciągu dnia. Podczas ciągłej pracy ciało i umysł łatwo ulegają przeciążeniom, co z kolei zwiększa obciążenie i zmęczenie. Dlatego warto nauczyć się robić przerwy – nawet mikroprzerwa trwająca krócej niż minutę może przynieść znaczące korzyści.

"


W meczu tenisowym po każdym punkcie następuje około 20-sekundowa przerwa i około 90-sekundowa przerwa przy każdej zmianie stron. Regeneracja i nauka odpoczynku podczas meczu stała się najważniejszą umiejętnością mentalną czołowych graczy. W życiu zawodowym taka rytmiczna czujność jest równie ważna.

Hannu Laakkonen, były trener tenisa, trener zarządzania i przywództwa



W życiu zawodowym mikroprzerwy działają na podobnej zasadzie jak wspomniane przez Laakhonena przerwy w meczach tenisowych. Pomagają odzyskać kontrolę nad grą i zwiększają zdolność do regeneracji w ciągu dnia pracy. Na przykład po intensywnym spotkaniu chwila na reset pomoże Ci lepiej się skupić na kolejnym zadaniu lub świeższym okiem spojrzeć na ten sam projekt.

Jak wynika z bazy danych naszego partnera technologicznego Firstbeat, zawierającej setki tysięcy pomiarów, nawet jedna trzecia pracowników w ciągu dnia pracy nie regeneruje się nawet przez minutę. Wywołane takim brakiem odpoczynku przeciążenie, negatywnie wpływa na zdolność do regeneracji w czasie wolnym, na nocny sen i efektywność w następnym dniu roboczym. 


Mikroprzerwy zmniejszają stres i poprawiają czujność

Mikroprzerwa to krótka (od 30 sekund do kilku minut) dobrowolna przerwa w trakcie dnia pracy. Jej celem jest „oderwanie się” od kwestii i myśli związanych z pracą.

Badania pokazują, że mikroprzerwy:

Koncentracja słabnie podczas stałej, nieprzerwanej pracy, a mikroprzerwy to dobry sposób na utrzymanie rytmu i zwiększenie wydajności.

Jeśli pracujemy w biurze, niezwykle korzystne może okazać się aktywowanie metabolizmu poprzez krótkie przerwy na ruch, np. na krótki stretching. Dla osób pracujących fizycznie podobnie istotne jest znalezienie spokojnej chwili na to, by usiąść, posłuchać swojego oddechu oddychać i pozwolić mięśniom odpocząć.

Kiedy zwracasz uwagę na regenerację podczas pracy, całkowite obciążenie pozostaje pod kontrolą. W rezultacie masz wystarczająco dużo energii nawet po całym dniu. Efekty widoczne są także w poziomie czujności i jakości snu. To z kolei wspiera równowagę między stresem a regeneracją, a także zdrowie w dłuższej perspektywie.

Pracowity dzień bez przerw może powodować większy stres i brak regeneracji. Widać to wyraźnie w danych pomiarowych, które prawie w całości składają się z czerwonych poziomów stresu.

Po dniu roboczym z przerwami i czasem na cichą pracę poziom czerwonego stresu jest niższy, z większą liczbą zielonych poziomów regeneracji.

Brak przerw jako zagrożenie przy pracy zdalnej

Mikroprzerwy w miejscu pracy następują najczęściej w sposób naturalny w ciągu dnia, kiedy wpadasz na kolegę na korytarzu lub spacerujesz z jednego pokoju do drugiego. Kiedy ilość pracy jednak rośnie, coraz łatwiej o nich zapomnieć, chyba że podejmiesz świadomy wysiłek. Podobne wyzwanie pojawia się w pracy zdalnej, gdy nie ma typowych interakcji, spotkań i ruchu.

Dlatego podczas pracy zdalnej warto jeszcze bardziej systematycznie niż dotychczas organizować i planować mikroprzerwy. Możesz nawet ustawić przypomnienia w telefonie, które Ci w tym pomogą.

Aby mikroprzerwy naprawdę zadziałały, dobrze jest być również świadomym tego, gdzie w tych momentach jesteś myślami. Czy naprawdę robisz przerwę od tego, o czym myślisz podczas pracy? Nie ma sensu marnować przerw na publikowanie wpisów w mediach społecznościowych lub czytanie wiadomości służbowych. Dobrym sposobem byłoby oderwanie na chwilę wzroku od wszelkich ekranów, aby dać mózgowi chwilę odpoczynku.


Proste sposoby na odświeżające mikroprzerwy:

  • Wyjdź na świeże powietrze – przejdź się wokół bloku lub po prostu oddychaj przez chwilę na świeżym powietrzu.
  • Odsuń się od biurka, by się rozciągnąć lub wykonać krótkie ćwiczenia.
  • Rozkoszuj się kawą lub lekką przekąską z dala od miejsca pracy.
  • Po prostu poświęć chwilę, aby wyjrzeć przez okno, poprzyglądaj się czemuś lub pomarz na jawie.
  • Ćwiczenia oddechowe – zamknij oczy i weź kilka głębokich i spokojnych oddechów.

Mikroprzerwy są istotną częścią samokontroli i troski o nas samych. W przeciwieństwie do tenisa nie determinują ich zasady gry. Tylko Ty możesz zadbać o własny rytm dnia pracy, poziom energii i ogólne samopoczucie.


Chcesz wiedzieć, jak mikroprzerwy wpływają na Twój poziom energii?

nuChapter to rozwiązanie Corporate Wellness, które pomaga zrozumieć wpływ codziennej rutyny i nauczyć się dokonywać zdrowszych, lepszych wyborów.


Czy Twoi pracownicy robią wystarczająco dużo przerw?

Optymalna ilość i rodzaj przerw to sprawa indywidualna. Dowiedz się, jak możesz wesprzeć swoich pracowników w odkryciu ich własnego optimum dzięki twardym danym.

Wpis powstał w oparciu o artykuł na Firstbeat.com

kobieta wyglądająca za okno