Jak inspirować kluczowych pracowników do większej troski o siebie, kiedy poziom stresu i obciążenie pracą rośnie? W odpowiedzi na wzrost niepewności w obliczu pandemii, PwC zdecydowało się postawić na nowoczesną diagnostykę stresu opartą o twarde dane.
Piotr Rudzki, Partner w PwC oraz Jolanta Chmielecka, Senior HC Manager, PwC dzielą się wrażeniami na temat badania nuChapter.
“Najbardziej zaskoczyły mnie moje wyniki”
– Jak mam być zupełnie szczery, to najbardziej w całym projekcie zaskoczyły mnie wyniki mojego pierwszego pomiaru stresu i regeneracji – wspomina Piotr Rudzki, partner w PwC. Jak dodaje, również wielu z pozostałych uczestników badań stresu i regeneracji, które PwC przeprowadziło w drugiej połowie 2020 roku, miało podobne doświadczenie. – W dużej mierze zatrudniamy osoby, do których przemawiają twarde fakty i liczby, i wynik pierwszego badania dla wielu osób, często szokujący, był bardzo motywujący. Często im bardziej dana osoba potrzebowała motywacji, czyli rzeczywiście miała słabe wyniki, w tym większym stopniu ten szok przełożył się na jakąś zmianę – podkreśla.
Nowe strategie wellbeing na nowe czasy
Bodźcem do przetestowania nowego, bardziej indywidualnego podejścia do profilaktyki zdrowia mentalnego było z jednej strony rosnące obciążenie stresem i niepewnością wywołanymi pandemią, z drugiej zaś możliwość zmierzenia i dowartościowania tych aspektów zarządzania, które w natłoku innych zadań łatwo schodzą na dalszy plan.
– W biznesie wszyscy doskonale wiemy, że lepiej mieć 101 zł, niż 100 zł. I to systematycznie mierzymy. Jednocześnie w branży doradczej bardzo łatwo jest pominąć niemierzalny koszt pracowników, czyli obciążenie stresem i to, jak wspólna praca wpływa na samopoczucie każdego z nas.
To jednak, jak zauważa Piotr Rudzki, właśnie ten czynnik często decyduje o tym, czy uda się zbudować zgrany zespół, w którym pracownicy chcą zostać na dłużej, czy zdecydują się odejść. – Dlatego, nawiązując współpracę z nuChapter, chcieliśmy się zmierzyć właśnie ze stresem i kulturą pracy w kontekście nie tyle efektywności: ile my pracy wykonamy, tylko w jaki sposób to robimy, jak bardzo obciążamy nasze własne organizmy. I chcieliśmy to zrobić w oparciu o dane – wyjaśnia.
Posłuchaj fragmentu webinaru "Dane zamiast domysłów" z opisem studium przypadku.
Mierzalne cele dzięki pomiarowi zmienności rytmu serca
By zainspirować kluczowych pracowników do większej troski o zdrowie i poziom energii, PwC zdecydowało się zaoferować im unikalne na rynku polskim badanie stylu życia, które pozwala mierzyć równowagę między czasem spędzonym w stanie stresu oraz czasem efektywnej regeneracji w ciągu doby w oparciu o zmienność rytmu serca (HRV).
W ramach pilotażu w sumie 40 pracowników PwC z grupy high potentials wzięło udział w dwóch trzydniowych badaniach stresu i regeneracji przy pomocy dedykowanych, niewielkich urządzeń pomiarowych. Podczas każdego z badań urządzenia towarzyszyły uczestnikom przez całą dobę, zbierając precyzyjne dane na temat:
- długości i jakości snu,
- równowagi między stanem stresu stanem regeneracji
- oraz częstości i intensywności aktywności fizycznej.
Po wspólnej analizie raportu podczas sesji 1:1 z certyfikowanym trenerem nuChapter, każdy z uczestników wybrał maksymalnie 3 mierzalne cele do realizacji do kolejnego pomiaru. Oba badania - pierwsze i kontrolne - odbywały się w odstępie od półtora do trzech miesięcy.
Najpierw zaskoczenie, potem zmiana nawyków
Jedna z najczęstszych reakcji uczestników po pierwszym pomiarze? Podobna jak u Piotra Rudzkiego. Zaskoczenie.
– Dzięki możliwości zmierzenia różnych parametrów tak naprawdę każdy łamał trochę przekonania na temat samego siebie, co było bardzo ciekawym doświadczeniem. – zauważa Jolanta Chmielecka, Senior Human Capital Manager w PwC. – Ja sama i wielu innych uczestników, co wiemy z rozmów kuluarowych, miało przeświadczenie, że np. są wystarczająco aktywni fizycznie albo że ich poziom regeneracji jest wystarczający. A potem okazywało się, że tak nie jest. To jest trochę jak z takim podręcznikiem do karate – możemy cały przeczytać i niekoniecznie jeszcze jesteśmy mistrzami. Może się wydawać, że dana sugestia czy rekomendacja będzie dla nas dobra, a potem badanie pokazuje, że priorytetem byłoby coś zupełnie innego.
“
Przez możliwość zmierzenia różnych parametrów tak naprawdę każdy łamał trochę przekonania na temat samego siebie, co było bardzo ciekawym doświadczeniem.
Jolanta Chmielecka, Senior HC Manager, PwC

Wyraźna poprawa w ⅔ wypadków
Przepaść między samooceną, a wynikami badania u wielu badanych zaowocowało wymierną zmianą nawyków. Po pierwszym pomiarze uczestnicy wybrali w sumie 71 celów do osiągnięcia i/lub nawyków do zmiany, w tym 25 dotyczących podniesienia jakości snu. W drugim pomiarze 67 proc. uczestników odnotowało wyraźną (> 5 proc.) poprawę w zakresie jednego z trzech kluczowych parametrów. Aż połowa wszystkich uczestników badania po wdrożeniu zaleceń i zmianie nawyków poprawiła również to, co było w tej grupie najbardziej istotne – długość i jakość snu.

To be continued
– To najlepszy benefit, jaki dostałem w tej firmie – komentuje jeden z badanych. – Mikrokorekty przynoszą mierzalne efekty – zauważa inny.
– Feedback z organizacji był w 100 proc. pozytywny. Ten benefit wychodzi de facto poza partykularny interes pracodawcy. Podkreślano, że jest to coś nowego, innego i autentycznego. Pokolenie millenialsów jest bardzo wyczulone na taką autentyczność, na to, co pracodawca mówi, a potem robi – podkreśla Jolanta Chmielecka.
– Nie spodziewałem się takiego zaangażowania i pozytywnego odbioru zespołu. Dużo było sytuacji, kiedy spotykaliśmy się online i rozmawialiśmy o tym, jakie kto miał wyniki, co dla niego było obszarem zaskakującym, czego obiecuje – sobie i innym – więcej nie robić. Było bardzo dużo komentarzy i życia wokół projektu – podkreśla Piotr Rudzki.
Dlatego Piotr liczy też - również dzięki pozytywnym opiniom ze strony uczestników pilotażu - na poszerzenie badania na większą grupę pracowników w przyszłości. – Myślę, że przykład powinien iść od góry. Dlatego chciałbym, żeby to badanie zrobili sobie w pierwszej kolejności inni partnerzy w PwC. A później pozostałe grupy. Wyobrażam sobie, że w takiej idealnej firmie przyszłości takie badanie wykonywane jest regularnie, raz na pół roku, raz na rok, może częściej – podsumowuje.
“
Nie spodziewałem się tak pozytywnego odbioru badania ze strony zespołu.
Piotr Rudzki, Partner, PwC

Nowy rozdział również dla nuChapter
Projekt nuChapter został zrealizowany w ramach programu akceleracyjnego Start-up Spark organizowanego przez Łódzką Strefę Ekonomiczną, którego partnerem jest firma PwC. –Był to ważny, kolejny milowy krok w rozwoju nuChapter. Dzięki programowi i partnerskiej współpracy z PwC mogliśmy przetestować na większą skalę nasze rozwiązanie i zweryfikować jego wartość rynkową w kontekście potrzeb pracodawców i pracowników. – podkreśla pomysłodawca i współzałożyciel nuChapter, Edward Stanoch.
Chcesz otworzyć nowy rozdział w zarządzaniu stresem w swojej organizacji?
Skontaktuj się z nami i porozmawiajmy, jak możesz skuteczniej dbać o odporność mentalną pracowników dzięki zaawansowanej analityce.